Αρχική > Αθεϊστικά > Δεκαπενταύγουστος και επίσημες αργίες

Δεκαπενταύγουστος και επίσημες αργίες

Παρασκευή, 10 Αύγουστος 2012 Σχολιάστε Go to comments

Πλησιάζει ο Δεκαπενταύγουστος, που αποτελεί επίσημη αργία του Ελληνικού Κράτους, και με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να απαντήσω σε κάτι το οποίο ακούω αρκετά συχνά: «Αν είστε πραγματικοί άθεοι, να πάτε να δουλέψετε το Δεκαπενταύγουστο/τα Χριστούγεννα/τις Κυριακές». Κάτσε ρε φίλε, άθεοι είμαστε, όχι μαλάκες. Εσύ, ο πιστός, να έχεις 5-6 μέρες αργία το χρόνο κι εγώ να μην έχω καμία; Είναι λογικό αυτό;

Καταλαβαίνω ότι ο σκοπός της παραπάνω ατάκας είναι να υπονοήσει ότι εμείς οι άθεοι είμαστε υποκριτές, που αφενός αρνούμαστε και κατηγορούμε τις θρησκείες και αφετέρου επωφελούμαστε από αργίες που έχουν θεσπιστεί με θρησκευτικά κριτήρια, αλλά όσοι τη χρησιμοποιούν υποπίπτουν σε ένα σημαντικό σφάλμα. Ανεξαρτήτως της προέλευσής τους, κάποιες αργίες είναι θεσμοθετημένες ως επίσημες αργίες του Ελληνικού Κράτους, οπότε ισχύουν το ίδιο για όλους τους εργαζόμενους, είτε είναι χριστιανοί είτε όχι. Το πρόβλημα δεν είναι ότι εγώ ο άθεος ή ο γείτονάς μου ο μουσουλμάνος έχουμε αργία το Δεκαπενταύγουστο, παρόλο που δε σημαίνει κάτι για μας. Το πραγματικό πρόβλημα είναι που μια μέρα γιορτής για μια μερίδα των πολιτών του κράτους (τους χριστιανούς) έχει καθιερωθεί ως επίσημη αργία.

Ενα σωστό κράτος οφείλει να παρέχει επίσημες μέρες ξεκούρασης στους εργαζόμενους πολίτες του, δεν νομίζω ότι θα διαφωνήσει κανείς σε αυτό. Ενα σωστό κοσμικό κράτος όμως, οφείλει να παρέχει τέτοιες μέρες θρησκευτικά ουδέτερες, ώστε να μη γίνεται διάκριση μεταξύ των πολιτών ανάλογα με τα πιστεύω τους. Δεν είναι δυνατόν ο πιστός της Α θρησκείας να έχει τις γιορτές του θεσπισμένες ως επίσημες αργίες και να ασκεί τα λατρευτικά του καθήκοντα με τις ευλογίες του κράτους, και ο πιστός της Β θρησκείας να χρειάζεται να πάρει άδεια για να ασκήσει τα δικά του. Και για να προλάβω αυτούς που θα προτείνουν ο καθένας να έχει για αργίες αυτές που αντιστοιχούν στη θρησκεία του, θυμίζω ότι αυτή η «λύση» έχει δύο αγκάθια: Πρώτον, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις αποτελούν ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο και απαγορεύεται να υποχρεώνονται οι πολίτες να τις αποκαλύψουν ώστε να έχουν τις ανάλογες αργίες (για τον ίδιο λόγο διαγράφτηκε το θρήσκευμα από τις ταυτότητες) και δεύτερον, υπάρχουν και αυτοί που δεν ανήκουν σε καμία θρησκεία (άθεοι, αγνωστικιστές, άθρησκοι), οι οποίοι τι αργίες θα έχουν;

Η μόνη σωστή λύση, κατά τη γνώμη μου, είναι η απαγκίστρωση των επίσημων αργιών του κράτους από κάθε θρησκεία. Η πολιτεία θα πρέπει να θεσπίσει κάποιες μέρες αργίας ανεξάρτητες από θρησκευτικές εορτές, στρατηγικά τοποθετημένες κατά τη διάρκεια του έτους ώστε να ξεκουράζονται οι εργαζόμενοι. Από κει και πέρα, ο καθένας θα έχει στη διάθεσή του τις ημέρες άδειας που δικαιούται και θα μπορεί να τις χρησιμοποιήσει όπως νομίζει, είτε θέλει να γιορτάσει κάτι στα πλαίσια της θρησκείας του, είτε απλά να ξεκουραστεί. Νομίζω ότι ένα τέτοιο σύστημα είναι το πιο δίκαιο, όλοι οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται ισότιμα και η θρησκεία του καθενός παραμένει αυστηρά προσωπική του υπόθεση, όπως οφείλει εξάλλου.

Advertisements
  1. antrikos
    Πέμπτη, 16 Αύγουστος 2012 στο 13:12:07

    Κοίτα, εμένα μ’ αρέσουν οι θρησκευτικές αργίες. Δεν μπορώ να διανοηθώ να πάρω άδεια τη μέρα των Χριστουγέννων επειδή πέφτει καθημερινή. Και ξέρεις, είμαι μαχητικός άθεος. Άλλο η αθεΐα κι άλλο οι πολιτιστικές παραδόσεις. Η παράδοση δεν ξεριζώνεται βίαια ή με διατάγματα. Πολύ απλά, αν τα Χριστούγεννα πάψουν να είναι αργία, ο κόσμος δεν θα πηγαίνει στη δουλειά του πάρει δεν πάρει άδεια. Δεν θα λειτουργεί τίποτε, ενώ όλοι θα θέλουν να πάρουν άδεια. Οι άδειες απουσίας από την εργασία προϋποθέτουν εργασία που λειτουργεί.
    Πώς θα λυθεί το πρόβλημα απέναντι στα άλλα θρησκεύματα; Ξέρω γω; Ίσως να θεσπίσουμε ακόμη μερικές αργίες για το Ραμαζάνι, τη θεά Κάλι και δε συμμαζεύεται.

  2. Παρασκευή, 17 Αύγουστος 2012 στο 10:11:48

    Τι σημαίνει «ο κόσμος δεν θα πηγαίνει στη δουλειά του πάρει δεν πάρει άδεια»; Δεν φεύγεις από τη δουλειά έτσι, παίρνεις άδεια (κανονική, αναρρωτική, κάτι τελοσπάντων). Γιατί δε διανοείσαι να πάρεις άδεια τα Χριστούγεννα; Αν θες να λείψεις, θα πάρεις. Εγώ που δεν έχω πρόβλημα να δουλεύω, δεν θα πάρω, θα την πάρω κάποια άλλη μέρα. Θες να κλείσεις την επιχείρησή σου μια συγκεκριμένη μέρα για τον Α ή Β λόγο; Κλεισ’ την, αλλά δεν θα χρεώσεις άδειες το προσωπικό, κάποιοι έχουν όλη την καλή διάθεση να δουλέψουν τη συγκεκριμένη μέρα.

    Όσο για το να θεσπιστούν ίσες αργίες για τα άλλα θρησκεύματα, αν γίνει αυτό τότε δεν θα μείνει και καμία εργάσιμη μέρα. Γι’ αυτό λέω, καμία θρησκευτική αργία, και αύξηση των ημερών άδειας κατά 5-6 μέρες σε όλους. Εσύ τις θες τα χριστούγεννα, ο μουσουλμάνος στο ραμαζάνι, εγώ το καλοκαίρι. Όλοι στα ίσα, όλοι χαρούμενοι.

  3. Παρασκευή, 17 Αύγουστος 2012 στο 10:18:08

    Μα δεν είπε κανείς να μην υπάρχουν αργίες, απλά να μην είναι θρησκευτικές. Στο Bέλγιο πχ στα κοσμικά σχολεία γιορτάζουν τη Γιορτή του Χειμώνα και την Πρωτοχρονιά. Ναι το ίδιο πράγμα είναι ουσιαστικά απλά δεν το λένε Χριστούγενα κι είναι 1000 φορές πιο σωστό από οτιδήποτε άλλο. Δεν γίνεται να θεσπίσουμε αργίες για όλες τις θρησκείες, δεν είναι πρακτικό. Οπότε πρέπει να υπάρχουν κοσμικές αργίες και από εκεί και πέρα όποιος θέλει να μην πάει στη δουλειά για θρησκευτικούς λόγους θα παίρνει άδεια. Και πληροφοριακά, αν τα Χριστούγενα πάψουν να είναι αργία αφενός θα θεσπιστεί κάποια αντίστοιχη κοσμική αργία, δεν θα χαθούν δηλαδή οι 2 μέρες ξεκούρασης. Αφετέρου αν είναι άλλη μέρα από αυτή που θα ήταν τα χριστούγεννα προσωπικά θα πήγαινα στην επίσημη αργία και στις 25 Δεκεμβρίου θα δούλευα με χαρά – δεν καταλαβαίνω γιατί η ημερομηνία κάνει τη διαφορά.

  4. antrikos
    Σάββατο, 18 Αύγουστος 2012 στο 18:19:46

    Σημαίνει ότι όταν όλοι θέλουν να πάρουν άδεια για να μη δουλέψουν τα Χριστούγεννα και χορηγηθεί τελικά η άδεια, η συγκεκριμένη υπηρεσία ή επιχείρηση δεν θα μπορεί να λειτουργήσει.
    Πιο λιανά: Αν π.χ. όλοι οι υπάλληλοι του Ζάρα θέλουν πάρουν άδεια τη μέρα των Χριστουγέννων και ο εργοδότης επιδιώκει τη λειτουργία του, προφανώς δεν θα δώσει άδεια σ’ όλους.
    Φαίνεται δεν έχετε ιδέα τι τρέχει με τις συνθήκες εργασίας ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα.
    Οποιαδήποτε πρόταση εντός αυτού του εργασιακού μεσαίωνα για περικοπή των αργιών αλυσσοδένει ακόμη περισσότερο τους εργαζόμενους στη μισθωτη τους σκλαβιά.

  5. Σάββατο, 18 Αύγουστος 2012 στο 22:28:27

    Δεν μίλησε κανείς για περικοπή των αργιών. Και θα σε παρακαλέσω να μη βγάζεις αυθαίρετα συμπεράσματα, δεν με γνωρίζεις προσωπικά και δεν ξέρεις σε τι συνθήκες εργάζομαι ή έχω εργαστεί στο παρελθόν.

  6. Δευτέρα, 20 Αύγουστος 2012 στο 23:11:12

    Κοίτα, το ότι έχουμε ήδη πει και οι 2 ότι δεν υπάρξει καμία περικοπή στις αργίες κι εσύ συνεχίζεις να λες τα ίδια χωρίς να παραθέτεις κάποιο νέο επιχείρημα που να μην έχουμε αντικρούσει μου δείχνει ότι μάλλον δεν διαβάζεις αυτά που λέμε οπότε δεν έχει νόημα. Ναι οκ, whatever, μπορείς να συμπεραίνεις ότι δεν ξέρουμε τι γίνεται στην Ελλάδα ή ότι λέμε αυτό που νομίζεις ότι λέμε αν σε βολεύει περισσότερο από το να μπεις στον κόπο να σκεφτείς ότι υπάρχουν κι άλλες απόψεις.

  1. Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013 στο 11:54:15

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: